Strojenie na korekty OBD

Wśród specjalistów od montażu instalacji gazowych bardzo często spotykamy się z metodą strojenia LPG „na korekty”. O co tak naprawdę chodzi w tej metodzie?Strojenia na korekty dokonujemy podczas jazdy samochodem w różnych warunkach. Celem jest osiągniecie różnych obrotów silnika oraz rozmaitych zakresów obciążeń. Aby prawidłowo wystroić gaz na korekty podczas tych obciążeń przełączamy silnik wielokrotnie pomiędzy zasilaniem gazowym a benzynowym. Obserwując bieżące korekty dla danego obciążenia na benzynie stroimy w taki sposób instalację gazową by korekty na gazie były takie same.

Operacji strojenia nie wykonujemy na bieżąco. Wystarczy, że w naszym sterowniku LPG posiadamy opcję logowania. Obserwując wykresy:

  • aktualnej korekty OBD
  • czasu wtrysku benzyny
  • czasu wtrysku gazu*
  • obrotów

* – czas wtrysku gazu jest nam potrzebny tylko po to by określi czy w danym momencie silnik pracuje na gazie czy na benzynie

Generalnie przełączeń pomiędzy benzyną a gazem dokonujemy z nieruchomym pedałem gazu. Niewielkie zmiany prędkości obrotowej silnika nie mają aż tak wielkiego znaczenia: korekty po obrotach nie są tak znaczące jak korekty po czasie wtrysku benzyny.

Dlaczego warto stroić na korekty OBD a nie za pomocą MAP-sensora?

Wskazania MAPsensora to wskazania bezpośrednio podciśnienia w kolektorze ssącym. Wskazania te nie są tak dokładne jak rzeczywisty czas wtrysku na benzynie. Niektóre, profesjonalne instalacje stroimy tylko na korekty OBD.

Które instalacje możemy wystroić tylko za pomocą OBD?

Istnieją samochody, w których instalacje gazowe możemy zestroić tylko za pomocą korekt OBD. Są to samochody w których podciśnienie w kolektorze ssącym nie występuje gdyż nie posiadają klasycznej przepustnicy. Są to mi:

  • BMW wyposażone w system Valvetronic
  • Fiaty wyposażone w system MultiAir
  • Toyoty wyposażone w system Valvematic

W powyższych samochodach za dozowanie ilości powietrza dostającej się do silnika nie odpowiada przepustnica lecz zmienny skok zaworów. Z uwagi więc na brak podciśnienia w kolektorze ssącym strojienie na korekty OBD jest jedyną drogą do prawidłowego zestrojenia mieszanki LPG w tych samochodach. I tylko ta metoda jest stosowana przez profesjonalne warsztaty montaż LPG jak warsztat LPG Warszawa.

Jedna myśl nt. „Strojenie na korekty OBD

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

28 + = 31